Завдання для дистанційного навчання на 2020-2021 навчальний рік
(Увага! Попередні завдання знизу)
2 квітняКультурне й релігійне життя на західноукраїнських землях(у підручнику інформації немає)
Культурне й релігійне життя на західноукраїнських теренах у 1919-1939 рр.
• До яких держав належали західноукраїнські землі після Першої світової війни?
• Поясніть сутність понять «утраквістична школа», «еміграція».
• Коли були створені НТШ й ВУАН?
1. Освіта. Наука. Культурно-освітні товариства.
Провідну роль у культурному житті західноукраїнських земель відігравала українська інтелігенція. У своїй діяльності вона прагнула розвивати «органічний сектор» українського суспільного життя — кооперацію, культурно-освітні товариства, українську школу, а також брати активну участь у національному русі. Особливо плідною була її робота з організації українського шкільництва, позаяк освітня політика держав, до яких належали українські землі, стала одним із засобів асиміляції українців. У Румунії українське шкільництво тривалий час було зовсім заборонене. Польща прийняла закон про утраквістичні школи. Політика Чехословаччини виявилася сприятливішою, проте з 1925 р. діяв закон, за яким українську мову вважали чужою, що спонукало населення до вивчення чеської мови як державної. Задовольнити потребу українців у середніх освітніх закладах спробувало товариство «Рідна школа», що до 1938 р. заснувало близько 40 гімназій, ліцеїв та професійно-технічних шкіл. Велику частину витрат на ці заходи покривали внески його членів, чисельність яких у тому ж 1938 р. перевершила 100 тис., та внески української діаспори у США й Канаді.
Загальнокультурні потреби залишалися цариною діяльності «матері» всіх західноукраїнських організацій — шанованого на всіх рівнях товариства «Просвіта», осередки якого діяли у Галичині, Волині, Закарпатті. Воно видавало книги, журнали і газети, утримувало мережу читалень, публікувало навчальні матеріали, відкривало дитсадки, вело низку спеціалізованих курсів. У 1920-1930 рр. у Західній Україні функціонували молодіжні організації «Сокіл», «Пласт» та ін. Жіночий рух представляв, зокрема, «Союз українок», який упродовж тривалого часу очолювала докторка філософії, депутатка польського сейму Мілена Рудницька.
Різновиди печаток Українського таємного університету
Певних утисків зазнавали вища школа і наука. Відразу після окупації Галичини були ліквідовані українські кафедри Львівського університету, полонізовані й інші вищі навчальні заклади — Львівська політехніка, Академія ветеринарної медицини, Вища школа закордонної торгівлі, а обіцянка уряду заснувати окремий Український університет ніколи не була виконана. Румунська влада закрила кафедру української мови у Чернівецькому університеті. Проте українці відкрили у Львові Український таємний університет, який діяв упродовж 1921-1925 рр. Першим його ректором став літературознавець і поет Василь Щурат. Навчання було конспіративним, у приміщеннях різних українських установ, іноді у помешканнях викладачів. Закордонні університети визнали Український університет у Львові рівноправним із західними вишами й зараховували студентам роки навчання у ньому. Водночас функціонувала таємна українська політехніка. Проте внаслідок поліційних переслідувань університет і політехніка припинили своє існування. Головним осередком української науки і культури залишалося Наукове товариство імені Шевченка (НТШ) у Львові. Його членами у 1920-1930-х рр. були понад 200 науковців. Серед них — літературознавці Михайло Возняк, Володимир Гнатюк, Кирило Студинський, Василь Щурат, історики Іван Крип’якевич, Степан Томашівський, Мирон Кордуба, археолог Ярослав Пастернак, фольклорист та музикознавець Філарет Колесса, філолог і мистецтвознавець Іларіон Свенціцький, математик та фізик Володимир Левицький, антрополог і зоолог Іван Раковський. Значними були здобутки учених НТШ у розвитку історії, етнографії, археології, літературознавства. Скромнішим виявився доробок представників природничих наук, головно через відсутність відповідної матеріальної бази. НТШ підтримувало зв’язки з ВУАН у Києві. Членами Товариства стали Агатангел Кримський, Дмитро Яворницький та інші вчені з УРСР. Натомість М. Возняк, В. Гнатюк, Ф. Колесса, К. Студинський і В. Щурат були обрані академіками ВУАН. Однак трагічні події 1933 р. перервали ці зв’язки, а західноукраїнські вчені на знак протесту проти більшовицького терору і Голодомору відмовилися від своїх академічних зарплат. У відповідь президія ВУАН виключила їх із Академії.
1. Проаналізуйте освітню політику Румунії, Польщі, Чехословаччини щодо українців.
2. Які культурно-освітні й молодіжні організації діяли на західноукраїнських землях?
3. В яких закладах українці могли здобути освіту й займатися науковою діяльністю?
2. Література. Мистецтво. Релігійне життя.
Плідно розвивалась у цю добу західноукраїнська література, яка збагатилася новими іменами, зокрема творчістю Романа Купчинського, Богдана-Юрія Кравціва, Богдана-Ігоря Антонина. До найпомітніших явищ у прозі належали трилогія Уласа Самчука «Волинь», історичні повісті Богдана Лепкого, проза Ірини Вільде, Наталени Королевої. Тогочасному літературному процесові була властива значна політизація. У письменницькому середовищі виділилося кілька груп. Прихильники націоналістичного напрямку — Євген Маланюк, Олег Ольжич, Олена Теліга — групувалися навколо часопису «Вісник», який редагував Дмитро Донцов. До «пролетарських» письменників, котрі орієнтувалися на СРСР, належали Олександр Гаврилюк, Ярослав Галан, Степан Тудор, об’єднані в літературно-мистецьку групу «Гроно». Вони видавали у Львові журнал «Вікна». Найбільшим був табір письменників ліберальної орієнтації, до якого можна віднести Уласа Самчука, Юрія Клена, Василя Стефаника, Марка Черемшину, Ірину Вільде, Богдана Лепкого, Наталену Королеву.
Плідно працювали українські художники та скульптори, які навчались у мистецьких закладах Польщі, Австрії, Німеччини, Франції. Вони сприйняли нову систему відображення навколишнього світу, зумовлену тенденціями модернізму. Нові художні явища продовжували культивувати Іван Труш, Олекса Новаківський, Олена Кульчицька та чимало інших західноукраїнських митців. Виникали творчі осередки «Гурток діячів українського мистецтва», «Асоціація незалежних українських митців», «Товариство діячів образотворчого мистецтва Підкарпатської Русі», які презентували різні жанри. Мистецьку палітру Львова збагатили емігранти із Наддніпрянщини: художник Петро Холодний, котрий розписував львівські храми вітражними картинами, графік Павло Коржун. З містом пов’язана діяльність талановитих скульпторів Сергія Литвиненка, Антіна Павлося. Театральне життя Західної України продовжував представляти театр товариства «Українська бесіда» під керівництвом Олександра Загарова. Нетривалий час цей колектив працював у Чернівцях. Розвитку музичного мистецтва сприяла творчість композиторів Станіслава Людкевича, автора симфонічних поем «Каменярі», «Веснянка»; основоположника українського етнографічного музикознавства Філарета Колесси, автора дитячих п’єс, фортепіанних збірок колядок і щедрівок Василя Барвінського.
Населення західноукраїнських земель залишалося здебільшого релігійним: у Галичині, на Закарпатті переважали греко-католики; на Волині, Поліссі, Буковині, у Бессарабії — православні. Збереження віри своїх батьків було основою їхнього самозбереження як українців. Церква займалася значною благочинною діяльністю, створювала навчальні заклади різних типів, видавала газети і часописи. Найбільших переслідувань зазнавали православні українці. У 1924 р. православна церква в
Греко-католицька Богословська академія
Польщі проголосила автокефалію. Однак у 1930-х рр. польська влада розгорнула масове навернення православних у католицизм, що супроводжувалося нищенням православних храмів, частину їх передали римо-католикам. Не допомогло заступництво митрополита Андрея Шептицького, котрий звертався до Ватикану з вимогою припинити окатоличення краю. У Бессарабії та Буковині православна церква потерпала від румунізації. Священиків змушували відправляти службу румунською мовою, а за порушення цього розпорядження могли позбавити сану. Позиції Української греко-католицької церкви були значно міцнішими. Її очолював митрополит Андрей Шептицький, один з найвизначніших духовних вождів українців. У 1929 р. греко-католики заснували Богословську академію, якою керував Йосиф Сліпий. Права греко-католиків захищав конкордат (особлива угода) між Польщею і Апостольським престолом, укладений 1925 р. Але цей договір не гарантував від переслідувань священиків та вірян УГКЦ. Підставою для репресій могли бути спілкування українською мовою чи відмова від уживання в полонізованій формі прізвищ своїх парафіян-українців.
1. Навколо яких течій об’єдналися західноукраїнські письменники?
2. Назвіть імена відомих художників та скульпторів.
3. В якому становищі перебували православна й греко-католицька церкви?
3. Політичне та культурне життя української політичної еміграції.
Із початком Першої світової війни тисячі українців опинилися в еміграції на території Австрії і майбутньої Чехословаччини. Для західноукраїнського населення, яке намагалося насамперед врятуватися в умовах воєнного лихоліття, основним фактом стала географічна близькість. Відень був першим центром української політичної еміграції. До австрійської столиці виїхали М. Грушевський, який заснував тут Український Соціологічний інститут, П. Христюк, М. Шраг. Тут розгорнули політичну і видавничу діяльність В. Винниченко, В. Липинський, А. Макаренко, Д. Донцов. Із припиненням існування ЗУНР в Австрії опинилася численна українська еміграція на чолі з урядом Є. Петрушевича. Водночас після поразки визвольних змагань близько 22 тис. української інтелігенції, політичних та громадських діячів знайшли притулок у Чехословаччині. У цей період Прага стала найпотужнішим осередком культурно-національного життя українських емігрантів. Серед основних наукових і навчальних інституцій, які успішно діяли на цих теренах, вирізнялись Український Вільний Університет, (заснований у Відні), Українська Господарська Академія в місті Подєбради, Українська Студія пластичного мистецтва, Український Академічний Комітет, Українське Історико-Філологічне Товариство. Відомий учений Іван Горбачевський започаткував дослідження з біохімії, заснував у Празі Інститут лікарської хімії, а Іван Пулюй створив у Празькій політехніці кафедру електротехніки, якою керував до кінця свого життя. Тут плідно працював світової слави філософ, історик культури й літератури, славіст Дмитро Чижевський. Також у Празі творили знамениті поети Олександр Олесь, Євген Маланюк, Олена Теліга, Олекса Стефанович. Плідно працювали наукові та культурні установи у Польщі. З-поміж них Український Науковий Інститут у Варшаві під головуванням Олександра Лотоцького, який видавав повне зібрання творів Т. Шевченка, друкував архів Михайла Драгоманова, та православний богословський факультет при Варшавському університеті. Іван Огієнко видавав часописи «Наша культура» та «Рідна мова».
Пам’ятник І. Горбачевському у м. Тернопіль
Естафету науково-культурного і суспільно-громадського життя підхопила українська діаспора Німеччини, де перебували гетьман П. Скоропадський, президент ЗУНР Є. Петрушевич, керівник ОУН Є. Коновалець. У Берліні за доби міжвоєння працював Український науковий інститут, меценатом якого став гетьман П. Скоропадський. Інститут давав стипендії молодшим українським науковцям і студентам, котрі навчались у вищих наукових закладах Німеччини, й утримував студентський дім у Берліні. Під керівництвом Дмитра Дорошенка діяло Центральне представництво української еміграції, яке опікувалося церковними і науковими справами, освітою, дошкільним вихованням, літературою та мистецтвом.
Однак не зовсім сприятливі умови життя у повоєнній Німеччині змусили частину української еміграції залишити її. Дехто з українських інтелектуалів виїхав до США, Канади, Австралії, інші обрали Францію, уряд якої лояльно ставився до емігрантів. Там опинилися голова Директорії УНР Симон Петлюра, якого вбив більшовицький терорист у Парижі в 1926 р., Володимир Винниченко, Нестор Махно. З Парижем пов’язані імена лауреата Нобелівської премії в галузі фізики Жоржа Шарпака, скульптора Олександра Архипенка, художника, перекладача, літературознавця, культуролога Святослава Гординського та інших відомих українців. Парижу віддав увесь свій творчий геній світової слави артист, хореограф, реформатор балету киянин Сергій Лифар. Отже, українська еміграція у добу міжвоєння відіграла значну роль у збереженні історичної пам’яті українського народу. Вона стала національно-політичним і духовно-культурним феноменом, який творив Українську державу поза її географічними межами.
1. Чому Відень та Прагу вважають центрами української політичної еміграції?
2. Хто з відомих українських діячів належав до української діаспори Німеччини?
3. Як несприятливі умови життя повоєнної Німеччини вплинули на українських емігрантів?
Коли в Україні у Львові почав діяти Український таємний університет, ...
у Франції було зроблено перше протитуберкульозне щеплення дитині, а в Канаді учені вперше виділили інсулін для запобігання цукровому діабету.
Історична правда з Вахтангом Кіпіані: Таємний університет: https://www.youtube.com/watch?v=KbAemkQ6NOQ
Лист Наукового товариства їм. Шевченка до ВУАН щодо пересилання друкованих видань Радянської України до Львова через бюро посольства СРСР у Варшаві (1923 р., грудня 10): /book/xrestomatia
Підсумуйте свої знання
1. Запам’ятайте дати і події, пов’язані з ними:
- 1921-1925 рр. — у Львові діяв Український таємний університет.
2. Запам’ятайте прізвища українських письменників та їхні твори.
3. Складіть історичну довідку «Українська політична еміграція у міжвоєнний період».
4. З’ясуйте значення діяльності осередків української культури в Західній Україні.
• До яких держав належали західноукраїнські землі після Першої світової війни?
• Поясніть сутність понять «утраквістична школа», «еміграція».
• Коли були створені НТШ й ВУАН?
1. Освіта. Наука. Культурно-освітні товариства.
Провідну роль у культурному житті західноукраїнських земель відігравала українська інтелігенція. У своїй діяльності вона прагнула розвивати «органічний сектор» українського суспільного життя — кооперацію, культурно-освітні товариства, українську школу, а також брати активну участь у національному русі. Особливо плідною була її робота з організації українського шкільництва, позаяк освітня політика держав, до яких належали українські землі, стала одним із засобів асиміляції українців. У Румунії українське шкільництво тривалий час було зовсім заборонене. Польща прийняла закон про утраквістичні школи. Політика Чехословаччини виявилася сприятливішою, проте з 1925 р. діяв закон, за яким українську мову вважали чужою, що спонукало населення до вивчення чеської мови як державної. Задовольнити потребу українців у середніх освітніх закладах спробувало товариство «Рідна школа», що до 1938 р. заснувало близько 40 гімназій, ліцеїв та професійно-технічних шкіл. Велику частину витрат на ці заходи покривали внески його членів, чисельність яких у тому ж 1938 р. перевершила 100 тис., та внески української діаспори у США й Канаді.
Загальнокультурні потреби залишалися цариною діяльності «матері» всіх західноукраїнських організацій — шанованого на всіх рівнях товариства «Просвіта», осередки якого діяли у Галичині, Волині, Закарпатті. Воно видавало книги, журнали і газети, утримувало мережу читалень, публікувало навчальні матеріали, відкривало дитсадки, вело низку спеціалізованих курсів. У 1920-1930 рр. у Західній Україні функціонували молодіжні організації «Сокіл», «Пласт» та ін. Жіночий рух представляв, зокрема, «Союз українок», який упродовж тривалого часу очолювала докторка філософії, депутатка польського сейму Мілена Рудницька.
Різновиди печаток Українського таємного університету
Певних утисків зазнавали вища школа і наука. Відразу після окупації Галичини були ліквідовані українські кафедри Львівського університету, полонізовані й інші вищі навчальні заклади — Львівська політехніка, Академія ветеринарної медицини, Вища школа закордонної торгівлі, а обіцянка уряду заснувати окремий Український університет ніколи не була виконана. Румунська влада закрила кафедру української мови у Чернівецькому університеті. Проте українці відкрили у Львові Український таємний університет, який діяв упродовж 1921-1925 рр. Першим його ректором став літературознавець і поет Василь Щурат. Навчання було конспіративним, у приміщеннях різних українських установ, іноді у помешканнях викладачів. Закордонні університети визнали Український університет у Львові рівноправним із західними вишами й зараховували студентам роки навчання у ньому. Водночас функціонувала таємна українська політехніка. Проте внаслідок поліційних переслідувань університет і політехніка припинили своє існування. Головним осередком української науки і культури залишалося Наукове товариство імені Шевченка (НТШ) у Львові. Його членами у 1920-1930-х рр. були понад 200 науковців. Серед них — літературознавці Михайло Возняк, Володимир Гнатюк, Кирило Студинський, Василь Щурат, історики Іван Крип’якевич, Степан Томашівський, Мирон Кордуба, археолог Ярослав Пастернак, фольклорист та музикознавець Філарет Колесса, філолог і мистецтвознавець Іларіон Свенціцький, математик та фізик Володимир Левицький, антрополог і зоолог Іван Раковський. Значними були здобутки учених НТШ у розвитку історії, етнографії, археології, літературознавства. Скромнішим виявився доробок представників природничих наук, головно через відсутність відповідної матеріальної бази. НТШ підтримувало зв’язки з ВУАН у Києві. Членами Товариства стали Агатангел Кримський, Дмитро Яворницький та інші вчені з УРСР. Натомість М. Возняк, В. Гнатюк, Ф. Колесса, К. Студинський і В. Щурат були обрані академіками ВУАН. Однак трагічні події 1933 р. перервали ці зв’язки, а західноукраїнські вчені на знак протесту проти більшовицького терору і Голодомору відмовилися від своїх академічних зарплат. У відповідь президія ВУАН виключила їх із Академії.
1. Проаналізуйте освітню політику Румунії, Польщі, Чехословаччини щодо українців.
2. Які культурно-освітні й молодіжні організації діяли на західноукраїнських землях?
3. В яких закладах українці могли здобути освіту й займатися науковою діяльністю?
2. Література. Мистецтво. Релігійне життя.
Плідно розвивалась у цю добу західноукраїнська література, яка збагатилася новими іменами, зокрема творчістю Романа Купчинського, Богдана-Юрія Кравціва, Богдана-Ігоря Антонина. До найпомітніших явищ у прозі належали трилогія Уласа Самчука «Волинь», історичні повісті Богдана Лепкого, проза Ірини Вільде, Наталени Королевої. Тогочасному літературному процесові була властива значна політизація. У письменницькому середовищі виділилося кілька груп. Прихильники націоналістичного напрямку — Євген Маланюк, Олег Ольжич, Олена Теліга — групувалися навколо часопису «Вісник», який редагував Дмитро Донцов. До «пролетарських» письменників, котрі орієнтувалися на СРСР, належали Олександр Гаврилюк, Ярослав Галан, Степан Тудор, об’єднані в літературно-мистецьку групу «Гроно». Вони видавали у Львові журнал «Вікна». Найбільшим був табір письменників ліберальної орієнтації, до якого можна віднести Уласа Самчука, Юрія Клена, Василя Стефаника, Марка Черемшину, Ірину Вільде, Богдана Лепкого, Наталену Королеву.
Плідно працювали українські художники та скульптори, які навчались у мистецьких закладах Польщі, Австрії, Німеччини, Франції. Вони сприйняли нову систему відображення навколишнього світу, зумовлену тенденціями модернізму. Нові художні явища продовжували культивувати Іван Труш, Олекса Новаківський, Олена Кульчицька та чимало інших західноукраїнських митців. Виникали творчі осередки «Гурток діячів українського мистецтва», «Асоціація незалежних українських митців», «Товариство діячів образотворчого мистецтва Підкарпатської Русі», які презентували різні жанри. Мистецьку палітру Львова збагатили емігранти із Наддніпрянщини: художник Петро Холодний, котрий розписував львівські храми вітражними картинами, графік Павло Коржун. З містом пов’язана діяльність талановитих скульпторів Сергія Литвиненка, Антіна Павлося. Театральне життя Західної України продовжував представляти театр товариства «Українська бесіда» під керівництвом Олександра Загарова. Нетривалий час цей колектив працював у Чернівцях. Розвитку музичного мистецтва сприяла творчість композиторів Станіслава Людкевича, автора симфонічних поем «Каменярі», «Веснянка»; основоположника українського етнографічного музикознавства Філарета Колесси, автора дитячих п’єс, фортепіанних збірок колядок і щедрівок Василя Барвінського.
Населення західноукраїнських земель залишалося здебільшого релігійним: у Галичині, на Закарпатті переважали греко-католики; на Волині, Поліссі, Буковині, у Бессарабії — православні. Збереження віри своїх батьків було основою їхнього самозбереження як українців. Церква займалася значною благочинною діяльністю, створювала навчальні заклади різних типів, видавала газети і часописи. Найбільших переслідувань зазнавали православні українці. У 1924 р. православна церква в
Греко-католицька Богословська академія
Польщі проголосила автокефалію. Однак у 1930-х рр. польська влада розгорнула масове навернення православних у католицизм, що супроводжувалося нищенням православних храмів, частину їх передали римо-католикам. Не допомогло заступництво митрополита Андрея Шептицького, котрий звертався до Ватикану з вимогою припинити окатоличення краю. У Бессарабії та Буковині православна церква потерпала від румунізації. Священиків змушували відправляти службу румунською мовою, а за порушення цього розпорядження могли позбавити сану. Позиції Української греко-католицької церкви були значно міцнішими. Її очолював митрополит Андрей Шептицький, один з найвизначніших духовних вождів українців. У 1929 р. греко-католики заснували Богословську академію, якою керував Йосиф Сліпий. Права греко-католиків захищав конкордат (особлива угода) між Польщею і Апостольським престолом, укладений 1925 р. Але цей договір не гарантував від переслідувань священиків та вірян УГКЦ. Підставою для репресій могли бути спілкування українською мовою чи відмова від уживання в полонізованій формі прізвищ своїх парафіян-українців.
1. Навколо яких течій об’єдналися західноукраїнські письменники?
2. Назвіть імена відомих художників та скульпторів.
3. В якому становищі перебували православна й греко-католицька церкви?
3. Політичне та культурне життя української політичної еміграції.
Із початком Першої світової війни тисячі українців опинилися в еміграції на території Австрії і майбутньої Чехословаччини. Для західноукраїнського населення, яке намагалося насамперед врятуватися в умовах воєнного лихоліття, основним фактом стала географічна близькість. Відень був першим центром української політичної еміграції. До австрійської столиці виїхали М. Грушевський, який заснував тут Український Соціологічний інститут, П. Христюк, М. Шраг. Тут розгорнули політичну і видавничу діяльність В. Винниченко, В. Липинський, А. Макаренко, Д. Донцов. Із припиненням існування ЗУНР в Австрії опинилася численна українська еміграція на чолі з урядом Є. Петрушевича. Водночас після поразки визвольних змагань близько 22 тис. української інтелігенції, політичних та громадських діячів знайшли притулок у Чехословаччині. У цей період Прага стала найпотужнішим осередком культурно-національного життя українських емігрантів. Серед основних наукових і навчальних інституцій, які успішно діяли на цих теренах, вирізнялись Український Вільний Університет, (заснований у Відні), Українська Господарська Академія в місті Подєбради, Українська Студія пластичного мистецтва, Український Академічний Комітет, Українське Історико-Філологічне Товариство. Відомий учений Іван Горбачевський започаткував дослідження з біохімії, заснував у Празі Інститут лікарської хімії, а Іван Пулюй створив у Празькій політехніці кафедру електротехніки, якою керував до кінця свого життя. Тут плідно працював світової слави філософ, історик культури й літератури, славіст Дмитро Чижевський. Також у Празі творили знамениті поети Олександр Олесь, Євген Маланюк, Олена Теліга, Олекса Стефанович. Плідно працювали наукові та культурні установи у Польщі. З-поміж них Український Науковий Інститут у Варшаві під головуванням Олександра Лотоцького, який видавав повне зібрання творів Т. Шевченка, друкував архів Михайла Драгоманова, та православний богословський факультет при Варшавському університеті. Іван Огієнко видавав часописи «Наша культура» та «Рідна мова».
Пам’ятник І. Горбачевському у м. Тернопіль
Естафету науково-культурного і суспільно-громадського життя підхопила українська діаспора Німеччини, де перебували гетьман П. Скоропадський, президент ЗУНР Є. Петрушевич, керівник ОУН Є. Коновалець. У Берліні за доби міжвоєння працював Український науковий інститут, меценатом якого став гетьман П. Скоропадський. Інститут давав стипендії молодшим українським науковцям і студентам, котрі навчались у вищих наукових закладах Німеччини, й утримував студентський дім у Берліні. Під керівництвом Дмитра Дорошенка діяло Центральне представництво української еміграції, яке опікувалося церковними і науковими справами, освітою, дошкільним вихованням, літературою та мистецтвом.
Однак не зовсім сприятливі умови життя у повоєнній Німеччині змусили частину української еміграції залишити її. Дехто з українських інтелектуалів виїхав до США, Канади, Австралії, інші обрали Францію, уряд якої лояльно ставився до емігрантів. Там опинилися голова Директорії УНР Симон Петлюра, якого вбив більшовицький терорист у Парижі в 1926 р., Володимир Винниченко, Нестор Махно. З Парижем пов’язані імена лауреата Нобелівської премії в галузі фізики Жоржа Шарпака, скульптора Олександра Архипенка, художника, перекладача, літературознавця, культуролога Святослава Гординського та інших відомих українців. Парижу віддав увесь свій творчий геній світової слави артист, хореограф, реформатор балету киянин Сергій Лифар. Отже, українська еміграція у добу міжвоєння відіграла значну роль у збереженні історичної пам’яті українського народу. Вона стала національно-політичним і духовно-культурним феноменом, який творив Українську державу поза її географічними межами.
1. Чому Відень та Прагу вважають центрами української політичної еміграції?
2. Хто з відомих українських діячів належав до української діаспори Німеччини?
3. Як несприятливі умови життя повоєнної Німеччини вплинули на українських емігрантів?
Коли в Україні у Львові почав діяти Український таємний університет, ...
у Франції було зроблено перше протитуберкульозне щеплення дитині, а в Канаді учені вперше виділили інсулін для запобігання цукровому діабету.
Історична правда з Вахтангом Кіпіані: Таємний університет: https://www.youtube.com/watch?v=KbAemkQ6NOQ
Лист Наукового товариства їм. Шевченка до ВУАН щодо пересилання друкованих видань Радянської України до Львова через бюро посольства СРСР у Варшаві (1923 р., грудня 10): /book/xrestomatia
Підсумуйте свої знання
1. Запам’ятайте дати і події, пов’язані з ними:
- 1921-1925 рр. — у Львові діяв Український таємний університет.
2. Запам’ятайте прізвища українських письменників та їхні твори.
3. Складіть історичну довідку «Українська політична еміграція у міжвоєнний період».
4. З’ясуйте значення діяльності осередків української культури в Західній Україні.
Виконайте завдання до 5 квітня за посиланням
http://join.naurok.ua/
Код доступу 3767109
1 квітняУкраїнські землі у складі Румунії
Прочитати параграф 29 с. 195-196
Виконайте завдання до 5 квітня за посиланням
http://join.naurok.ua/
Код доступу 2509303
29 березняУкраїнські землі у складі Чехословаччи
Прочитати параграф 29 с. 190-195
Виконайте завдання до 5 квітня за посиланням
http://join.naurok.ua/
Код доступу 826453325 та 26 березня
Західноукраїнські землі в міжвоєнний період
Прочитати параграф 28 с. 181
Виконайте завдання до 2 квітня за посиланням
http://join.naurok.ua/
До запам'ятовування
- 1919-1939 pp. — входження Східної Галичини, Західної Волині та і Закерзоння до складу Польщі.
- 1918-1940 pp. — входження Північної Буковини, Північної та Південної Бессарабії до складу Румунії.
- 1918-1945 pp. — входження Закарпаття до складу Чехословаччини.
- 1919 р – повстання у Хотинському повіті на Буковині
- 1924 р. – Татарбунарське повстання в Південній Бессарабії
- 1929 р. — утворення ОУН, яка ставила за мету побудову незалежної соборної української держави.
- 15 березня 1939 р. — проголошення незалежності Карпатської» України.
- 1921 – 1925 рр. у Львові діяв Таємний український університет
- Євген Коновалець — полковник Українських січових стрільців, засновник ОУН.
- Степан Бандера — голова ОУН революційної (бандерівці) у 1940-1959 рр.
- Андрій Мельник — голова ОУН (мельниківці) у 1939-1964 роках.
- Августин Волошин – президент Карпатської України (15 березня 1939 р.)
- Нація — абсолютна цінність.
- Політичні партії, класи повинні поєднатися заради Вищої мети.
- Вища мета — незалежність держави.
- Мета виправдовує всі засоби.
- Майбутню державу повинен очолити вождь, керманич з необмеженою владою.
- Соціально — економічні питання — другорядні; скоріш за все держава буде аграрною, з розвинутою кооперацією і капіталістичною промисловістю.
- Необхідно діяти, відкинувши будь-які політичні дискусії.
- Санація – («оздоровлення») авторитарний режим в Польщі в умовах кризи парламентаризму, спрямований на консолідацію нації, суспільства і держави шляхом досягнення балансу різних верств
- Пацифікація – «умиротворення»
- Осадники – переселенці
- — насильницька асиміляція;
- — стримування економічного розвитку, його колоніальний характер;
- — репресії проти діячів національно-визвольного руху;
- — національний гніт;
- — відмова від міжнародних зобов’язань щодо надання автономних прав українцям.
- Форми, у яких здійснювалась ця політика, різнились — від м’якої в ЧСР до жорсткої в Румунії.У Польщі, де проживало найбільше українців, до того ж із високою національною свідомістю, українське питання стояло найгостріше. Польський уряд, переслідуючи стратегічну мету — повна полонізація загарбаних українських земель, залежно від внутрішніх та зовнішніх обставин коригував свій курс. У період 1919—1939 рр. чітко вирізняються три етапи політики польських правлячих кіл щодо українських земель.У 1919—1923 pp. польське керівництво намагалося в очах світове громадськості довести свої права на українській землі, а також, те що Польща бито забезпечує права національних меншин. Польська конституція гарантувала права українців на рідну мову на побутовому рівні і в н початкових школах. Крім цього, закон від 26 березня 1922 р. надав самоврядування Східній Галичині (трьом воєводствам — Львівському, Станіславському, Тернопільському). Але як тільки 14 березня 1923 р. Рада послів Англії, Італії та Японії визнала Східну Галичину частиною Польщі, усі ці права залишилися на папері.У1923—1926 pp. польські правлячі кола наполегливо проводили, спрямовану на асиміляцію поневолених народів. 31 липня 1924 р. і прийнятий закон (Lex Grabsky), за яким польська мова проголошувалась державною, закриття українських шкіл. Польський уряд намагався витравити поняття «Україна», «українець». Українців не допускали до Львівського університету, в якому було закрито українські кафедри, а обіцянка заснувати на державні кошти український університет залишилася невиконаною.Поділ польських земель на корінні польські землі («А») та окраїнні — переважно українські й білоруські землі («Б»); перші — отримували дешеві кредити і державну підтримку, другі — використовувалися як ринок збуту, джерело дешевої сировини та робочої сили й надавалися польським осадникам — колоністам.На українські землі переселялись колоністи, яким виділялися кращі землі. За 1921 — 1929 рр. пере 77 тис. поляків. («Осадники»)Політична криза 1926 р. призвела до нового повороту в політиці українців. Третій етап (1926—1937рр.) пов’язаний зі встановлення режиму «санації» на чолі з Ю. Пілсудським. Суть нового курсу полягала в державній асиміляції національних меншин і відмові від національної асиміляції. Важливим елементом нової моделі національної політики стала спроба перетворення Волині на «колиску польсько-українського порозуміння». Було збільшення державні інвестиції на Волині, почалося масове створення двомовних шкіл, дозволено певну українізацію православної церкви.Така політика проводилась із метою розколу серед українців: між галичанами і волинянами, між прихильниками і противниками досягнення порозуміння з Польщею. У 1935 р. найбільша українська партія УНДО в на «нормалізацію» польсько-українських відносин. Ії лідер В. Мудрий став віце-маршалом польського сейму. Були амністовані в’язні концтабору в Березі-Картузькій,Але починаючи від І937р. польські правлячі кола знову зміню: Почалася нова хвиля репресій.Влітку 1930 р. Галичиною прокотилася хвиля нападів на польські маєтки, що, звичайно, зводилися до підпалів. Зафіксовано близько 2200 таких актів. У відповідь на це уряд удався до масових жорстоких дій. В середині вересня розпочалася каральна кампанія пацифікації («умиротворення»).Політичні партії та організації Східної Галичини
Комуністична партія Західної України (КПЗУ) 1919 р. А.Бараль (Савка), М.Заячківський (Косар), Й.Крілик (Васильків) Визволення Західної України шляхом соціалістичної революції, приєднання до радянської України.Українське національно-демократичне об’єднання (УНДО) 1925 р. Д.Левицький, С.Баран, В.Мудрий, М.Рудницький Наймасовіша українська політична організація Галичини. Створення незалежної соборної України мирним шляхом на демократичних засадах; захист інтересів українського населення; культурно-просвітницька організація. Українська соціал-радикальна партія (УСРП) (об’єднання УРП та УПСР) 1926 р. Л.Бачинський, С.Макух, М.Стахів Здобуття незалежності України легальними методами, соціалістичні перетворення. Українська військова організація (УВО) липень 1920 р.Є.Коновалець Створення Української соборної держави шляхом загальнонаціонального повстання українського народу. Організація українських націоналістів (ОУН) (на основі УВО) 1929 р. (у Відні)Є.Коновалець, С.Бандера Створення Української соборної держави шляхом загальнонаціонального повстання українського народу; використання терористичних методів боротьби; ідеологічна основа – інтегральний націоналізм Д.Донцова. Основні легальні українські партії в Польщі:- Українське національно-державне об’єднання (УНДО) — найчисельніша та найвпливовіша українська партія. Утворилася 1925 р. в результаті злиття Трудової партії з рядом менших угруповань. Ця ліберальна партія виступала за конституційну демократію та незалежність України, не вдаючись при цьому до терористичних актів. Відносно гнучка за своєю тактикою, вона намагалася нормалізувати українсько-польські взаємини. Але репресії польського уряду, з одного боку, та екстремізм українських націоналістів, з іншого, ускладнювали проведення центристської політики УНДО;
- Радикальна партія — найстарша з усіх українських партій. її програма мала соціалістичне забарвлення, закликала до справедливого поділу земель серед селян, обмеження приватної власності та відокремлення церкви від держави. Вона також підкреслювала, що цієї мети не можна досягти, доки не буде створена незалежна держава, котра об’єднає всіх українців.
Нелегальні українські партії:- Комуністична партія Західної України (КПЗУ), утворена в 1923 році. Вона пристрасно підтримувала Шумського та націонал-комуністів у Радянській Україні. Виступи КПЗУ проти антиукраїнських акцій сталінського керівництва призвели до її розпуску через Комінтерн з ініціативи ВКП (б);
- ОУН, що утворилася 1929 р. у Відні при об’єднанні Української військової організації (УВО), студентських груп. Очолив її Є. Коновалець. Більшу частину її членів становила галицька молодь, а керівництво забезпечували з-за кордону Коновалець та його соратники.
Після вбивства Є. Коновальця в Роттердамі 1938 р. агентами російського НКВС, ОУН у 1940 р. розкололася на дві течії- бандерівців (С. Бандера)
- мельниківців (А. Мельник).
Ідеологічною основою ОУН була теорія «інтегрального націоналізму», розроблена Д. Донцовим.Напередодні розколу ОУН налічувала 20 тис. членів, які використовували різноманітні методи боротьби: агітацію, саботаж, терор тощо. Найгучнішою «справою» організації було вбивство 1934 р. українофоба, міністра внутрішніх справ Польщі С. Пєрацького.
Додатково перегляньте відео матеріали
19 лютого
Упровадження нової економічної політики
Прочитати параграф 19 ст. 129
(за бажанням)Підготувати повідомлення про М. Скрипника
Коренізація
Основні заходи
НЕПу
Сільське господарство |
|
Промисловість |
|
Фінанси і торгівля |
|
«Воєнний комунізм» |
НЕП |
1.
Продрозкладка |
|
2.
Заборона приватної торгівлі
продуктами харчування |
|
3.
Ліквідація
товарно-грошових відносин, введення прямого товарообміну між містом і селом,
державна монополія на хліб, сіль, цукор, чай |
|
4.
Націоналізація всієї
промисловості, заборона приватної підприємницької
діяльності |
|
5.
Натуралізація в оплаті
праці, зрівнялівка у розподілі |
|
6.
Мілітаризація праці.
Введення воєнного стану на промислових підприємствах |
|
7.
Передача землі державі,
створення комун, колгоспів і радгоспів |
|
12 лютого
Встановлення та утвердження комуністичного тоталітарного режиму в Україні
Виконайте завдання за посиланням до кінця тижня
http://join.naurok.ua/
Завдання для дистанційного навчання на 2019-2020 навчальний рік
Всесвітня історія:
підготувати повідомлення про політичних лідерів країн Центрально-Східної ЄвропиПольща - Юзеф Пілсудський
Чехословаччина - Томаш Масарик, Едвард Бенеш
Угорщина - Міклош Хорті
Румунія - Кароль Міхай, Йон Антонеску
Болгарія - Александр Стамболійський, Борис ІІІ
Королівство Сербів, Хорватів і Словенців - король Олександр, Анте Павелич
Завдання надсилати на електронну nolozovik1@gmail.com
Для перевірки знань з теми перейдіть за посиланням.
Для виконання цього завдання писати тільки букву недостатньо.
Обов'язково пишіть повну відповідь. Варіанти відповідей постійно змінюються.
ТЕСТИ
Історія України:
Прочитати параграфи 28-29 с. 181-196
- — Найгірше становище українських земель.
- — Переселення румунських колоністів на землі Північної Буковини.
- — Запровадження воєнного стану на окупованих українських територіях (1918—1928 рр.).
- — Політика румунізації.
- — Закриття українських шкіл, ліквідація української кафедри в Чернівецькому університеті, заборона на ввезення українських книжок тощо.
- — Переслідування Української церкви.
- — Антирумунські повстання українців (Хотинське 1919 р., Татарбунарське 1924 р.).
- — Відсутність умов для легальної політичної діяльності.
- — Діяльність (із 1918 р.) Комуністичної партії Буковини, лідерами якої були С. Канюк, В. Гаврилюк (нелегальна діяльність, злиття з Комуністичною партією Румунії у 1926 р.).
- — Діяльність із 1927 р. єдиної легальної партії Українська національна партія (УНП) на чолі з В. Залозецьким (шукали компроміс із урядом Румунії, здобули декілька місць у румунському парламенті).
- — Виділення з УНП радикального крила на чолі з О. Зибачинським (нелегальна діяльність конспіративних груп за зразком оунівських).
- -1938 р. — установлення в Румунії військової диктатури, заборона всіх політичних партій.
- — Найкраще становище українських земель.
- Більш сприятливі, ніж в інших державах, умови для економічного розвитку, хоча капіталовкладення недостатні.
- — Намагання чеської влади вирішити проблеми в аграрному секторі шляхом передачі селянам окремих земель угорських поміщиків.
- — Заснування українських шкіл, гімназій.
- — Діяльність «Просвіт».
- — Створення українських театральних осередків, хорів тощо.
- — Невиконання чеським урядом зобов’язання надати автономні права українцям.
- — Відсутність суто українських політичних партій.
Опрацюйте тести, відповіді перешліть на електронну nolozovik1@gmail.com
- Розкрийте зміст ідеології «інтегрального націоналізму» Які категорії українського населення найбільш охоче сприймали політичні та ідеологічні погляди Д.Донцова?
- Чому поляки змогли створити незалежну польську державу після Першої світової війни, а українці ні ?
ВСЕСВІТНЯ ІСТОРІЯ
Тема " Держави Азії та Латинської Америки"
Опрацюйте тести, відповіді перешліть на електронну nolozovik1@gmail.com
|
|
|
|
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Тема " Передумови Другої світової війни"
Пакт Молотова-Ріббентропа
Узагальнення за
темою «Передумови Другої світової війни».
Опрацюйте тести, відповіді перешліть на електронну nolozovik1@gmail.com
Тема " Друга світова війна"
Прочитати параграфи 24-27 с.126-150
23
серпня 1939 року – Пакт Молотова-Ріббентропа
Пакт
про ненапад на 10 років
Таємний
протокол про розподіл сфер впливу у Сх.Європі
|
||
НІМЕЧЧИНА
|
СРСР
|
|
1вересня 1939р. – Польща (35 днів)
|
17 вересня 1939р. – Польща. Включення
Зах. України і Білорусії до СРСР
|
|
Договір
«Про дружбу та державний кордон»
Спільні військові паради у Бресті, Львові, Гродно,
Ковелі, Пінську
|
||
Квітень-травень
1940р.У Катинському лісі(21 857), Тверська обл..(6 295),
Харків(4 403),7 262 ? – було розстріляно
полонених польських солдат та офіцерів.
|
||
3 вересня – Англія, Франція оголосили
Німеччині війну.
03.09.39 – 10.05.40 – «дивна війна» -
сторони фактично не вели бойових дій
|
Нав’язує договори про взаємодопомогу Естонії(28.09.39), Латвії(05.10.39), Литві(10.10.39)
|
|
30.11.39-12.03.40 – Радянсько - фінська війна (Зимова війна). СРСР змогла лише
захопити Карельський перешийок та отримати в аренду порт Ханко(для військової
бази)
14.12.39
СРСР виключили з Ліги націй як агресора
|
||
09.04 – Данія(не чинила опір) – 1 день
09.04.-10.07 – Норвегія (63 дні0
|
||
10.05.40 – Люксембург, Голландія (до 15.05), Бельгія (до 28.05). 20
травня танки Гудеріана оточили англо-французькі війська під Дюнкерком, (бл.
400тис.). Гітлер дав змогу евакуювати солдат
|
Червень 1940 року – зайняли територію Бессарабії і Північної Буковини. Це
викликало обурення Берліну, бо цього не було у протоколі і загрожувало
нафтовим родовищам Румунії, які постачали німців пальним
|
|
10 травня-22червня 40р.-захоплена (44
дні)Франція. На півночі країни –
окупаційна влада. На півдні(столиця – Віші) – маріонетковий режим маршала
Петена. Центром опору став Французький національний комітет у Лондоні на чолі
з генералом Шарлем де Голем
|
Серпень 1940 року – СРСР ввела війська на
територію балтійських республік, провела вибори і включила до складу СРСР
|
|
15 серпня 1940 року – бомбардування Великобританії (втрати-30 тис.)
|
||
27 вересня 1940 року Німеччина, Італія та
Японія уклали Троїстий пакт
|
||
Березень 1941р. – США приймає закон про ленд-ліз (давали в борг або оренду
озброєння)
|
||
6-18 квітня 41р. – Югославія(13днів)
6 квітня -1 червня 41р. – Греція (52 дні)
|
||
Літо 1940 р. – італійці розпочинають дії проти англійців у Африці , 28 жов.40р.
– на Грецію. У січні-травні 41 року англійці розгромили італійців.
|
Бій
біля атолу Мідуей
|
Поразка Японії, перехід її до оборони
|
битва в ході Північно-Африканської
кампанії між військами 8-ої
британської армії та південно-африканськіими підрозділами протитанкової армії «Африка» Е.Роммеля поблизу
міста Ель-Аламейн за 106 кілометрів від Александрії на
території Лівійській пустелі з
В ході битви союзникам вдалося зупинити наступ
сил Осі на Єгипет.
Військам Роммеля вперше за
усю Північно-Африканську кампанію Другої
світової війни була завдана серйозна поразка, яка ознаменувала крах подальших
планів гітлерівського командування з окупації Єгипту та вторгнення до Близького Сходу.
|
|
Висадка американських військ(ген. Ейзенхауер) на узбережжя Тунісу, 8 листопада 1942
|
Спільні дії з англійськими військами, які
призвели до капітуляції німецьких військ 13 травня 1943р.(130 тис. полонених
|
28 листопада-14 грудня 1943р. Тигеранська
конференція
|
У столиці Ірану зібралися представники
США, Великобританії та СРСР: Рузвелт, Черчель, Сталін. Головним питання було
відкриття 2-го фронту. Також визначено новий східний кодон з Польщею, визнано
анексію Прибалтики. СРСР дав згоду на участь у війні з Японією,розглядалося
майбутне Німеччини, Польщі, Ірану, Кіненсбергу.
|
6 червня 1944року, відкриття 2-го фронту
| Операція «Оверлорд» - висадка союзників у пн. Франції у Нормандії (200тис. солдат). Втратили 5 тис. Визволено пн. Фрацію |
15 серпня 1944р., операція «Енвіл»
|
Висадка союзників на пд.
Франції. Французькі дивізії оточили німців у районі Марселя та Тулона. Фашисти
капіталювали
|
19 серпня 1944р., повстання у Парижі
|
Французька армія на чолі
з де Голем та американська піхотна дивізія прийшли на допомогу партизанам
«маккам» і звільнили місто 25 серпня 1944р. Німці відступили до кордонів
рейху.
|
17-26 вересня 1944р., Арнемська
повітряно-десантна операція
|
Найбільша повітряно-десантна операція союзників у
2-й світовій війні. Планом передбачалося захоплення мостів через канали і
річки Маас, Ваал і Нижній Рейн. Основна мета - вихід військ союзників за
Рейн. Протягом 8 діб десантники вели запеклі бої
з танковими і піхотними частинами німців, несучи важкі втрати і змушені були
відступити. Операція мети не досягла через неточні розвідданні, незнання
місцевості та паганої погоди.
|
23 серпня-12 вересня 1944р., звільнення Румунії
|
У румунії розпочалося
повстання., яке скинуло фашистку диктатуру Антонеску. Новий уряд 24 серпня
оголосиі війну Німеччині
|
5-15вересня 194р. війна з Болгарією
|
Болгарія не була у стані
війни з СРСР. 5 вересня СРСР оголосив війну Болгарії. Країна супротиву не
чинила, рад. Війська зустрічали святково, з музикою.
|
22 вересня-25 грудня 1944р., звільнення Югославії
|
За домовленістю пд. Країни
звільняли югославські партизан, пн. Радянські війська. 20 жовтня 1944р. вони
спільно визволили Софію
|
Вересень-жовтень 1944р.,Дебреценська
операція Угорщина
|
Німці заарештували Хорті,
який намагався домовитися з англо-американським командуванням, замінивши його
на Салаші. Внаслідок цієї операції було звільненно частина Угорщини де було
створено Тимчасовий національний уряд, який 28 грудня 1944 року оголосив
війну Німечині.
|
Операцію було
проведено силами 2-го та 3-го Українського фронтів та Дунайської військової флотилії.
Операція
тривала 108 днів. Військам Червоної Армії вдалось просунутись вглиб території
на 250—400 км, захопити центральні райони Угорщини та столицю Будапешт. Однак штурм добре укріпленого міста без
оперативної паузи, одразу після Дебреценської операції перетворив
Будапештську операцію на одну з найбільших та найкровопролитних битв в
історії Другої світової війни. В цій операції Червона Армія втратила 80 026
солдатів убитими та 240 056 раненими. Було знищено 1766 танків.
Німеччина втратила близько 180000
чоловік.
|
|
6 червня 1944 року Висадка
в Нормандії,
|
|
стратегічна наступальна операція військ 1-го Білоруського і 1-го Українського фронтів, проведена при
підтримці військ лівого крила 2-го Білоруського і правого
крила 4-го Українського фронтів. Метою
операції було розгромити групу армій «А», завершити вигнання
нацистських окупантів з Польщі та створити сприятливі умови для
нанесення вирішального ударуна Берлін. Стало очевидним те, що німці не здатні ефективно
вести бойові дії на два фронти. Почалося відтворення польської державності.
|
|
Метою операції був розгром стратегічного
угрупування німецьких військ у Східній Пруссії і північній
частині Польщі.
Перемога в Східній Пруссії була досягнута в тривалих і важких боях ціною
значних втрат. У результаті операції радянські війська зайняли всю Східну
Пруссію та вигнали нацистських окупантів з північної частини Польщі.
|
|
В результаті проведеної
Східно-Померанської операції були розгромлені 21 німецька дивізія і 8 бригад,
з них 6 дивізій і 3 бригади повністю знищені, близько 100 тисяч німецьких
солдатів і офіцерів потрапило у полон. Загальні втрати радянських військ
склали 225 тисяч осіб, з них понад 50 тисяч безповоротно. Військами 1-го і
2-го Білоруського фронту були вигнані нацистські окупанти з 54 міст і сотні
інших населених пунктів, визволено тисячі радянських військовополонених і
громадян інших держав Європи, викрадених на роботу до Німеччини.
Після завершення операції радянські
війська почали перегруповування на берлінський напрямок. Попереду були бої за
столицю Німеччини — Берлін.
|
|
Балато́нська опера́ція 6—15
березня 1945 року
|
Поразка німецько-угорського контрнаступу
в районі озера Балатон спричинила розвиток Віденської операції 2-го і 3-го
Українських фронтів, яка розпочалася 16—18 березня 1945 року.
|
Віденська операція 16 березня 1945 року,
закінчилася 15 квітня того ж року.
|
наступальна операція військ Другого та Третього
Українських фронтів, за підтримки 1-ї болгарської армії, з метою
розгрому німецьких військ у західній Угорщині та східній Австрії. В результаті радянського наступу було розгромлене
велике угруповання противника. Війська 2-го і 3-го Українських фронтів
завершили оволодіння Угорщиною, східними районами Австрії з її столицею — Віднем. Був покладений початок відновленню австрійської
державності.
|
стратегічна наступальна операція радянських
військ у Другій світовій війні на східному фронті,
під час якої солдати Червоної Армії захопили столицю Німеччини і поклали кінець війні в Європі. Протягом23 днів
радянські війська встигли просунутися на захід на відстань від 100 до
220 км. Битва за Берлін була закінчена штурмом Рейхстагу, але поодинокі бої траплялися до 8 травня. Кожну
вулицю й будинок доводилося брати штурмом. В окремі дні вдавалося очистити
від ворога до 300 кварталів.
Жуков з'явився в Берліні 22 квітня 1945
року. Зайнявши північні частини міста, він фактично виключив Рокосовського з
числа учасників операції і з цього моменту 2-й Білоруський фронт займався
розгромом німецьких військ на півночі, відтягуючи на себе значну частину
берлінського угрупування.
В ніч на 29 квітня у гітлерівців
залишалася смуга у 2-3 км, завдовжки до 16 км. У тил потягнулися
перші партії німецьких полонених. Увечері Гітлеру востаннє доповіли про
обстановку, причому генерал Вейдлінг, який це робив, не приховував трагічної
правди: завтра росіяни будуть біля входу в канцелярію, зазначив він.
Наступного дня о пів на четверту Гітлер покінчив життя самогубством.
2 травня 1945 року о першій годині ночі
на Потсдамському мосту з'явилися німецькі офіцери з білими прапорами. Залишки
берлінського гарнізону на чолі з начальником оборони Берліна генералом
артилерії Г. Вейдлінгом здалися в полон. (О 6.00 Вейдлінг підписав наказ,
звернений до всіх німецьких військ, здатися).
|
Країна
|
Організації, збройні форимування руху Опору
|
Основні події визвольної боротьби
|
Франція
|
Зовнішній рух Опору: «Вільна Франція», «Франція, що
бореться», їх наступник – Французький комітет національного визволення (ФКНВ,
1943р.).
Внутрішній рух Опору: «Таємна армія» (1942 р.),
Національна рада опору (НРО,1943 р.), Французькі внутрішні збройні сили
(ФФІ, 1944 р.)
Всі учасники руху Опору визнавали загальне
керівництво ФКНВ на чолі з Ш.де Голлем.
|
Збройні підрозділи зовнішнього опору приймали участь
у бойових діях проти німецьких та італійських військ у Північній Африці та
Західній Європі у складі військ союзників.
Внутрішній опір використовував всі методи боротьби з
окупантами від підпільної боротьби до партизанських дій (макі).
15 березня 1944 р. НРО прийняла програму руху:
зройне повалення окупаційного режиму і створення тимчасового уряду.
Після висадки військ союзників у Нормандії макі
активізували дії по всій території Франції. Найбільше повстання спалахнуло в
районі Гренобля (південь Франції).
18 серпня 1944 р. у Парижі спалахнуло
антифашистське повстання. Через 4 дні місто було повністю в руках повсталих.
|
Бельгія
|
Фронт незалежності (1941 р.) у 1943 р.
створив патриотичну міліцію. Емігрантському уряду підпорядковувалась «Таємна
армія».
|
Формування руху пру використовували як пасивні, так
і активні методи боротьби з окупантами (саботаж, диверсії, дії партизанських
загонів тощо).
|
Голландія
|
Рада Опору (1943 р.), «Бойові дружини», «Служба
порядку».
Єдиного керівного центру опору не було.
|
Названі організації використовували всі методи
боротьби. З 1944 р. емігрантський уряд намагається встановити контроль
над оорганізаціями руху Опору.
|
Данія
|
Рада Свободи (1943 р.), мала воєнну комісію і
армію чисельністю 25 тис. чол.
|
Під тиском руху Опору колабораціоністський уряд
відмовивився від подальшого співробітництва з окупантами. З квітня
1944 р. бойові дії руху Опору були підпорядковані штабу військ
союзників.
|
Норвегія
|
Частини норвезької армії, які не склали зброю,
партизанські загони, підпільні групи. Єдиного центру опору не існувало.
|
1940-1941 рр. активна збройна боротьба проти
окупантів. 1942 р. спад руху Опору.
З 1943 р. активізація руху Опору. Найгучніша
акція: знищення заводу по виробництву важкої води для німецької атомної
бомби; зрив мобілізації норвезької молоді до німецької армії.
|
Італія
|
Комітет національного визволення. Партизанські
загони гарібальдійців (утворили ліві і центриські партії). У вересні
1943 р. король і маршал Бодальо зміщають Муссоліні.
|
З осені 1943 р. розгортання масового
партизанського руху на Півночі Італії проти німецької окупації і держави Сало
на чолі з Муссоліні. Створення «партизанських республік». Захоплення і страта
партизанами Муссоліні та його коханки Карли Петаччі (28 квітня 1945 р.).
|
Польща
|
Сили зовнішнього опору: збройні формування на
території СРСР Армія В.Андерса (у 1942 р. з СРСР була перекинута у
Північну Африку), Войсько польське (вело боротьбу разом з радянською армією).
Сили внутрішнього опору: Армія Крайова (утворена в
1939 р. представниками правих і націоналістичних сил, підпорядковувалась
емігрантському уряду). Гвардія Людова утворена комуністами. Батальйони
хлопські.
Польський комітет національного визволення
(1944 р.) займав прорадянські позиції.
|
Участь у бойових діях разом з
союзниками (Північній Африці, Західному і Східному фронтах Другої
світової війни). Участь у штурмі Берліна (Войсько польське).
Сили внутрішнього опору застосовували всі методи
боротьби.
Серпень 1944 р. антифашистське повстання у
Варшаві організоване АК (командуючий генерал Бур-Комаровський) було придушене
після місячних боїв.
У 1943 р. у варшавському гетто відбулось
антифашистське повстання євреїв, яке було жорстоко придушене.
|
Чехія і Словаччина
|
Сили зовнішнього опору: Чеська бригада під
командуванням Л.Свободи, що воювала в складі радянської армії. Емігрантський
уряд у Лондоні.
Сили внутрішнього опору: найслабший у Європі
(Чехія). Діяли окремі підпільні групи і збройні загони.
Партизанська армія Словаччини (65 тис. чол.).
|
На території Чехії рух Опору обмежувався в основному
актами саботажу.
Антифашистське повстання у Празі (травень
1945 р.).
Словацьке національне повстання (осінь
1944 р.). Придушене німецькими військами.
|
Югославія
|
Четніки («Королівська армія Югославії на
батьківщині» під командуванням Драголюба-Дража Михайловича, утворена влітку
1941 р.), переважно сербська.
Народно-визвольна армія Югославії (НОАЮ), під
керівництвом комуністів на чолі з Броз Тіто. Визнана союзниками.
|
Антифашистське повстання влітку 1941 р. у Сербії та
Черногорії. Придушене.
Створення партизанських армії, розгортання масової
боротьби. До початку 1943 р. НОАЮ, яка нараховувала 320 тис.
бійців, звільнила 2/5 території країни. Вирішальна битва в долині р.
Неретви. Німецькі війська не змогли розгромити НОАЮ. У 1943 р. було
створено уряд нової Югославії – Національний комітет визволення
Югославії на чолі з Й.Броз Tiто, на засіданні Антифашистського віче народного
визволення Югославії, який було визнано країнами союзниками антигітлерівської
коаліції.
|
Албанія
|
Національно-визвольний фронт (НОФ) і його
Національно-визвольна армія (НОА), очолювана комуністами (Е.Ходжі).
Батальйон «Антоніо Грамши» з італійських солдат, які
в 1943 р. перейшли на бік партизан.
|
Рух Опору вів успішну боротьбу проти італійських, а
з 1943 р. проти німецьких окупантів. НОА самостійно звільнила країну від
окупації.
|
Греція
|
У 1941 р. Комуністична партія Греція на чолі з
Д.Сатьясом створила широкий Фронт опору (ЕАМ) зі своєю підпільною
партизанською армією (ЕЛАС, командуючий генерал С.Сарафіс) – найбільш
чисельна і боєздатна (40 тис. чол.).
|
До пиходу англійських військ (січень 1944 р.
ЕЛАС звільнила територію Греції від німецьких військ і спробував встановити
свою владу. У 1944 р. розгорнулись бої між ЕЛАС і англійськими військами
(введені за угодою між Черчіллем і Сталіним), які завдали їй поразки.
|
Опрацюйте тести, відповіді перешліть на електронну nolozovik1@gmail.com
А
|
«Північ»
|
1
|
Мурманськ;
|
Б
|
«Центр»
|
2
|
Мінськ,
Москва;
|
В
|
«Південь»
|
3
|
Київ;
|
Г
|
«Схід»
|
4
|
Ленінград.
|
Д
|
«Норвегія»
|
А
|
«дивна війна»
|
1
|
агресія
СРСР проти Польщі, що розпочалася 17 вересня 1939 р. за попередньою домовленістю
з Німеччиною;
|
Б
|
«зимова війна»
|
2
|
період
з вересня 1939 р. по травень 1940 р., коли на Західному фронті не
велося активних бойових дій;
|
В
|
«визвольний похід»
|
3
|
період воєнних дій
з 30 листопада 1939 р. — по 12 березня 1940 р. між СРСР та Фінляндією;
|
Г
|
«рейкова війна»
|
4
|
період
початку необмеженої підводної війни в Атлантиці після вступу у війну США;
|
5
|
засіб партизанської боротьби,
спрямований на руйнування залізниць і мостів.
|
ІСТРІЯ УКРАЇНИ
Україна в роки Другої світової війни
Прочитати параграфи 30-35 ст.197-254
Опрацюйте тести, відповіді перешліть на електронну nolozovik1@gmail.com
1.
Корсунь-Шевченківська
2. Кримська
3.
Львівсько-Сандимирська
4.
Карпатсько-Ужгородська
|
А.
Дрогобич
Б.
Луцьк
В.
Мукачево
Г. Одеса
Д. Сімферополь
|
1.
Олексій Берест
2.
Сидір Ковпак
3. Іван Кожедуб
|
А. Від
1940 року голова революційного проводу ОУН. Ініціатор Акту відновлення
Української держави.
Б.
Радянський військовий льотчик. Здійснив 603 бойових вильоти. Особисто збив 30
літаків противника. Двічі Герой Радянського Союзу
В.
Льотчик-винищувач часів радянсько-німецької війни. Здійснив 330 бойових
вильотів. Збив 64 літаки противника. Тричі Герой Радянського Союзу.
Г.
Радянський військовий діяч. Установив Прапор перемоги на даху рейстагу в
Берліні в ніч на 1 травня 1945 року.
Д.
Організатор Сумського партизанського з'єднання. У червні-жовтні 1943 р.
здійснив Карпатський рейд партизан по тилам ворога.
|
Мороз Дар'ї. Дякую за відповідь. За повідомлення 11 балів ( стисло і зрозуміло, правда без власного ставлення)
ВідповістиВидалитиЗа перший тест 11 балів.
1 питання. Потрібно додати ще СРСР.
2 питання. Конференція проходила у Парижі, бо там знаходилася штаб-квартира Ліги націй.
Полякаам, на відміну від українців, вдалося відновити власну державу, томущо вони змогли подолати внутрішні суперечки і мали потужну (політичну і військову) підтримку з боку Антанти. Україна не мала ні першого, ні другого.
За другий тест 10 балів
2 питання. Бессарабія увійшла до складу Румунії.
3 питання. Волинь і Зах. Полісся у міжвоєнний період входило до складу Польщі. Саме на ці території Польська держава переселяла етнічних поляків - "осадників"
Мороз Дар'ї.
ВідповістиВидалитиДаша ти пропустина ще одне тестове завдання. Воно із всесвітньої історії (вгорі довжелезне посилання)
Отрошок Яні.
ВідповістиВидалитиДякую за роботу, але ти незовсім зрозуміла завдання. Потрібно було не дати коктку історичну довідку про міжвоєнний періво історії країн Центрально-Східної Європи, скласти історичний портрет, або коротку біографію одного з політичних лідерів цих держав.
Роботу я тобі зарахую(10 балів), але далі будь уважніша.
ЯКУШЕВА КРИСТИНА
ВідповістиВидалитиХристюся,вибач, не знаю як писати твоє ім'я, дякую за роботу. Ти мені не залишила жодного шансу - 12 балів за роботу по всесвітній історії.
Чекаю тестів з історії України:)
МОРОЗ ДАР'Я
ВідповістиВидалитиЗа тести - 12 балів
ЛУГОВСЬКА АЛІНА.
ВідповістиВидалитиЗа повідомлення - 11 балів.
ЯКУШЕВА КРИСТИНА.
ВідповістиВидалитиМолодець, що працюєш. За тести по всесвітній історії - 7 балів. Правильні відповіді ти бачила.
СІМЧЕНКО ВІКА.
ВідповістиВидалитиМолодець, За тести по історії України - 11 балів. Читала твоє доповнення. Визначення прометеїзму ти зрозуміла?
У міжвоєнні часи Польща активно підтримувала антирадянські рухи. Це і є прометеїзм.
Хто такі осадники, розберись, бо це визначення виноситься на ЗНО.
За другий тест - 10 балів.
3 питання - Волинь і Зах. Полісся у міжвоєнний період входило до складу Польщі. Саме на ці території Польська держава переселяла етнічних поляків - "осадників"
4 питання - масові репресії щодо українського населення Галичини, здійснені польським урядом восени 1930 р., отримали офіційну назву пацифікація.
ДОЛЯ ВІКА.
ВідповістиВидалитиМолодець! За тест з історії України - 10 балів.
Дай повніші визначення таким термінам, як осадництво, пацифікація. Вони потрібні на ЗНО. Прометеїзм - також неповне. Судетська проблема, взагалі, не правильно.
ОСТАПЕНКО ЮЛЯ.
ВідповістиВидалитиМолодець! За тести по всесвітній історії - 10 балів.
Працюй далі.
ОТРОШОК ЯНА.
ВідповістиВидалитиМолодець! За тести по всесвітній історії - 10 балів.
Правильні відповіді ти бачила.
САВЧЕНКО ІВАН.
ВідповістиВидалитиМолодець! Дуже гарна, цікава робота - 12 балів.
Чекаю наступних робіт.
ЛУГОВСЬКА АЛІНА.
ВідповістиВидалитиЗа перший тест з історії України - 10 балів.
1рівень. 1 питання. Потрібно додати СРСР.
ІІ рівень .
2 питання. Так.
3 питання. Ні
ІVрівень.
3 питання. Потрібно поміняти місцями 3 і 2 події.
За другий тест - 11 балів.
11 питання.Потрібно поміняти події Г та Б.
МОРОЗ АННА.
ВідповістиВидалитиМОЛОДЕЦЬ!(три рази)
Окремо дякую за Пілсудського! - 12 балів.
За перший тест з історії України - 11 балів.
ІІ рівень
3 питання. Так
За другий тест - 12 балів
За тести по всесвітній історії - 11балів.
10 питання.Правильна відповідь - Стамболійський. Хоча у тих тестах висвітлюється правильною відповіддю Цанков.
ОТРОШОК ЯНА.
ВідповістиВидалитиМолодець, гарно працюєш.
За перший тест з історії України - 10 балів.
Белла Кун - представник Угорщини.
ІІ рівень
2 питання: Так
3 питання: Ні.
За другий тест - 10 балів
2 питання. Бессарабію було приєднано до Румунії
8 питання. Засновником Української військової організації (УВО) став Євген Коновалець, учасник І світової війни, усусовець
Наталія Олексіївна, чому ви не перевірили мою роботу?
ВідповістиВидалитиСАВЧЕНКО ІВАН.
ВідповістиВидалитиДякую за плідну працю! Дуже добре попрацював!
Перший тест з історії України - 11 балів.
ІІ рівень.
2 питання: українці таки були найчисельнішою національною меншістю у складі новоутвореної
ІV рівень. Почитай про Карпатську Україну. Вона була проголошена 15 березня 1939 року. Проіснувала 1 день, але історію її існування потрібно знати.
Другий тест з історії України - 10 балів.
6 питання: варіант А- асиміляція, варіант Б - осадництво.
9 питання:найвпливовішою була УНДО.
11 питання:поплутав ОУН(1929) і УВО(1920)
Тести по всесвітній(Азія, Африка та Латинська Америка) - 11 балів.
9 питання: не Кемаль, а Реза-хан Пахлеві. Ти просто не дочитав, там мова про "дуже малі успіхи". Чого не скажеш про Кемаля.
Тести по всесвтній(Передумови ІІ світової війни) - 11 балів.
2 питання: ти забув виділити. Японці всіх крім себе називали варварами.
7 питання:не було правильної відповіді - це Відкун Квіслінг.
8 питання: здається мені знову неуважність. Питання було хто був до 3 травня 1939 року. Народним комісаром іноземних справ в Радянському Союзі був Литвинов, після нього став Молотов. Він і підписав пакт про ненапад, дату якого ти вірно зазначив у 9 питанні.
ЯКУШЕВА КРИСТИНА.
ВідповістиВидалитиЗа тести із всесвітньої (Азія та Африка...) - 10 балів.
6 питання: потрібно було написати ім'я людини зображеної на портреті.Це Чан Кайші.
11 питання: японський генерал Танака.
12 питання: Чень Дюсю.
16 питання. Це типу наших олігархів - латифундисти (великі землевласники).
Всесвітня історія (Передумови ІІ світової війни) - 11 балів.
7 питання: не було правильної відповіді.
10 питання: з боку Німеччини підписав Ріббентроп (Сталін ніяк не міг цього зробити). Просто була неуважна.
Всесвітня історія (ІІ світові війна) = 9 балів.
7 питання:була визволена Західна, а не Центральна Україна.
9 питання:правильні відповіді А-1,4; Б-2; В-3.
10 питання: А-2, Б-3, В-1, Г-5.
ОСТАПЕНКО ЮЛЯ.
ВідповістиВидалитиПерші тести з історії України - 9 балів.
І рівень.
1 питання У складі Польщі, Румунії, СРСР, Чехословаччини.
ІІ рівень.
2 питання:українці таки були найчисельнішою національною меншістю у складі новоутвореної польської держави.
ІІІ рівень. Ти правильно написала, що Польща "А" та Польща "Б" відрізнялися за рівнем розвитку, але обов'язково потрібно зазначати, що Польща "А" були етнічними територіями Польщі, а Польща "Б" - території населеними українцями та білорусами. Саме цей фактор і обумовлює рівень розвитку територій.
ІV івень. Т. Масарик був президентом Чехословаччини.
Таємний університет у Львові проіснував у 1921 по 1925 рр.
Другий тест з історії України - 11 балів.
Помилку стара:"Таємний університет у Львові проіснував у 1921 по 1925 рр."
Всесвітня історія (Аія, Африка...) - 9 балів.
6 питання:потрібно було позначити Чан Кайші.
11 питання: японський генерал Танака.
12 питання: Чень Дюсю.
14 питання: Китай.
16 питання: латифундисти(великі землевласники).
Всесвітня історія (Передумови ІІ світової війни) - 11 балів.
7 питання: не було правильного варіанту.
10 питання:підписав Ріббентроп.
ОСТАПЕНКО ЮЛІЯ.
ВідповістиВидалитиВсесвітня історія(ІІ світова війна) - 8 балів.
2 питання: другий фронт відкрили 6 червня 1944 року.
7 питання: була визволена Західна, а не Центральна Україна.
9 питання:правильні відповіді А-1,4; Б-2; В-3.
10 питання: А-2, Б-3, В-1, Г-5.
ГАПОНЬКО НІКІТА.
ВідповістиВидалитиПерший тест з історії України - 12 балів.
у 1 питанні варто додати варіант з СРСР.
Другий тест з історії України - 11балів.
10 питання: президентом Карпатської України був Августин Волошин, а не Степан Андрійович.
Всесвітня історія (Азія , Африка...) - 12 балів!
Всесвітня історія (Передумови ІІ світової війни) - 11 балів.
7 та 9 питання :не було правильної відповіді.
ЛУГОВСЬКА АЛІНА.
ВідповістиВидалитиВсесвітня історія(Азія, Африка,..) - 12 балів.
Все вірно. Декларацію Бальфура євреї сприйняли не тільки як заклик повертатися на "Землю обітованну", але як і обіцянку відновити еврейську державу. А фокус полягав у тому, що англійці цю саму територію пообіцяли і арабам, за підтримку у боротьбі проти Османської імперії.
ЯКУШЕВА КРИСТИНА.
ВідповістиВидалитиІсторія України (Україна у ІІ світовій війні) - 9 балів.
5 питання:на першому фото С.А.Бандера, а на другому А.А.Мельник. Вони очолювали націоналістичне підпілля після розколу ОУН(б) та ОУН(м) - бандерівці та мельниківці - відповідь А. також і один і другий були ув'язнені в концтаборі Заксенгаузен - відповідь Б. А от далі Бандеру увбив агент КДБ, а Мельник помер своєю смертю.
6 питання: показує не маштаб(кількість), а привід трагедії.
8 питання. в наслідок Корсунь-Шевченківської операції було звільнено Луцьк, Львівсько-Сандомирської - Дрогобич.
10 питання: такі питання завжди складні. Перший плакат, який ти поставила спочатку потрібно перенести у кінець.
11 питання: потрібно орієнтуватися на певні символи. Фото, яке ти поставила першим - це прапор перемоги над рейхстагом у Берліні, його потрібно поставити у кінець. Фото з німецькими танками на початок. Жінка з дітьми - наслідок загарбання фашистами України. Фото з річкою - це форсування Дніпра( там є напис).
12 питання: на карті ще можна розгледіти місця діяльності партизанів та місця оточення німецьких військ
ЯКУШЕВА КРИСТИНА.
ВідповістиВидалитиПовідомлення на тему "Повсякденне життя..." Це повідомлення із всесвітньої історії, а не історії України. Міжвоєнний період - це період між Першою світовою і Другою світовою війною(1918-1939рр.). Твоя робота стосується повоєнного - періоду після Другої світової війни (1945-1953рр.)Якщо хочеш щоб зарахували роботу- перероби
ГАПОНЬКО НІКІТА.
ВідповістиВидалитиТести за Другу світову війну 10 балів.
5 питання. Рух опору це не рух проти війни(антивоєнний), а війна проти фашистських окупантів.
8 питання. Манштейн намагався звільнити з оточення під Сталінградом армію Паульса. РУНДШТЕДТ очолив групу армій "Південь", яка наступала на Київ у 1941 році.
ЛУГОВСЬКА АЛІНА.
ВідповістиВидалитиЗа тести "Передумови Другої світової війни" 12 балів!
САВЧЕНКО ІВАН.
ВідповістиВидалитиЗа тести "Друга світова війна" 10 балів.
5 питання. Рух опору це не рух проти війни(антивоєнний), а війна проти фашистських окупантів.
8 питання. Паульс був оточений під Сталінградом, Манштейн намагався його деблокувати.
9 питання. Удар групи армій "Північ"був направлений на Мурманск та Ленінград. Групи армій "Схід" не було.
За тести "Україна у ІІ світовій війні" 9 балів.
5 питання. Вбитий радянськими агентами був тільки Бандера, Мельник помер власною смертю. Об'єднує їх те, що вони очолювали національно-визвольний рух, доречі, обидва вони були у концаборі(Мельник, правда, набагато менше)
6 питання. Це не маштаби. Немає кількості жертв або порівняян. У документі зазначені причини розстрілів.
7 питання. В_ це форсування Дніпра 1943 рік
8 питання. 1-Б
12 питання. Не зрозуміла.
10 питання.ГВБА
ОТРОШОК ЯНА.
ВідповістиВидалитиЗа "Азію та Африку.." - 11 балів
12 питання. Мао Дзедун
16 питання. Цих олігархів називали латифундисти.
За тести "Передумови..." - 11 балів
2 питання. Японці називали варварами усіх крім себе
За тести "Друга світова війна" - 11 питанняю
7 питання. Західна Україна звільнена у наслідок Львівсько-Сандомирської операції
За тести "Україна у Другій світовій війні" - 10 балів.
8 питання. 2-Д, 3-А.
10 та 11 питання. Пеставити ВіГ
Повідомлення "Нюнбергський процес" - 12 балів
Цікавий висновок.
Повідомлення "Токійський процес" - 10 балів (писати було необов'язково)
ГАПОНЬКО НІКІТА
ВідповістиВидалитиЗа тести "Україна у ІІ світовій війні" - 9 балів
7 питання. Це опис форсування Дніпра. Він відбувся у 1943 році.
8 питання. 4-В
9 питання. Дивні для тебе відповіді: Ковпак - льотчик-виничувач, а Кожедуб - партизан?
10 питання. 1-й плакат - у кінецью
11 питання. Додати лінію фронту та райони дій партизан
КОСТЯ???
ВідповістиВидалитиЗа тести "Західноукраїнські землі.." - 10 балів.
І рівень. 1 питання.Австо-Угорщини і Росії на той час вже не існувало.
ІІ рівень. 1 питання - ні
ЛУГОВСЬКА АЛІНА
ВідповістиВидалитиЗа тести "ІІ світова війна" - 12 балів
За тести "Україна у ІІ світовій..." - 12 балів
Повідомлення "Токійський процес" - 11 балів
Презентація "Мистецтво.." - 11 балів
МОРОЗ АННА
ВідповістиВидалитиЗа тести по всесвітній іторії ("Азія та Латинська Америка") - 12 балів
За "Передуови.." - 11 балів (1питання замість Б - А)
За "Другу сітову..." - 11 балів (9 питання)
За "Україна у Другій сітовій..." - 12 балів
За перезентацію - 12 балів. Дуже гарний підбір інформацфї та фото
Дівчинка на заголовній сторінці "вау!"